Van-e mumus az ágy alatt?

A technológiai fejlődés felől csak egy dologban lehetünk biztosak, mégpedig abban, hogy nem tudjuk megállítani. A döntés azonban a miénk, hogy ellenségként tekintünk-e a technológia fejlődésére, vagy partnerként kezeljük azt. Más szóval, megkíséreljük-e távol tartani a szakmánktól és a munkánktól, vagy éppen azon dolgozunk, hogy szerves részévé tegyük?

Bár sokan félnek attól, hogy robotok fogják pótolni a munkájukat (néhány munkakör esetében már most megfigyelhető ez a jelenség), egy kutatás szerint a kreativitást igénylő, és/vagy nagy komplexitású munkákat a legnehezebb technológiai megoldásokkal kiváltani – így például egy PR-es tevékenysége is csak 11%-ban „gépesíthető”.

Persze a technológia a mi munkánkat is megkönnyíti, hiszen a sok adminisztrációval járó, időigényes, de különösebb gondolkodást nem igénylő részfolyamatokat mi magunk is tudjuk automatizálni. Ha a fejlődéssel lépést tartunk, egyre kisebb időráfordítást fognak igényelni az efféle feladatok – így pedig koncentrálhatunk a komplexebbekre. Az automatizálás tehát összességében magasabb minőségű ügyfélkiszolgálást tesz lehetővé nekünk, ügynökségeknek is!

Az azonban kérdéses, hogy a digitális fejlődés vívmányai, például a mesterséges intelligencia használata meddig fog fejlődni, és milyen lehetséges mértékig használható fel soft skillek helyettesítésére. Elég, ha csak olyan „apróságokra” gondolunk, mint az emberi kommunikáció. A chatbotok például olyan mértékben fejlődnek, hogy már lehetőség van egy-egy személy beszédstílusát elemezve, rá jellemző, őt utánzó gépi kommunikációt kialakítani.

De vajon helyettesíthető-e az empátia vagy a kritikus gondolkodás? Használható-e a technológia stratégia alkotására vagy átfogó social media aktivitás bonyolítására? Kiválthatók-e a PR-esek által ápolt média kapcsolatok? A válasz: valószínűleg nem. Legalábbis belátható időtávon belül nem.

A legújabb technológiák mindig rendkívül költségesek, így a bevezetésük után egy darabig a legtöbben maradnak a humán erőforrások alkalmazásánál – hiszen így költséghatékonyabb. De mi történik akkor, ha ezek a vívmányok egyre olcsóbban lesznek elérhetőek?

Mi abban hiszünk, hogy a változás szükségszerű velejárója az életnek, így a munkánknak is. A legjobb teljesítményt pedig csak úgy nyújthatjuk, ha adaptálódunk ezekhez. Nemcsak elfogadjuk és elismerjük a létüket, hanem megtanulunk együttműködni a technológiával, szimbiózisban élni vele, sőt akár még elébe is menni – még ha ez elsőre furcsán is hangzik. A mi feladatunk az, hogy a rendelkezésre álló technológiai vívmányokat a lehető legjobban használjuk, és adjuk hozzá a titkos összetevőt: a kreativitást. Így fogjuk tudni hosszú távon a legjobbat nyújtani az ügyfeleinknek.

Van-e mumus az ágy alatt?

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

www.morpho.hu