Vegason innen és túl

A CES a technológia Oscar gálája. A legtöbb cég erre az eseményre tartogatja „legjeinek” bemutatását: olyan koncepciókat, fejlesztéseket, már használható eszközöket hoznak, amitől a pupilla kitágul, száj tátva marad, szív hevesebben dobog... A wow élmény után pedig ezekről aztán hetekig, sőt, akár egész évben beszélnek. És hogy zajlik mindennek a kommunikációja?

A CES a CES előtt kezdődik. Már decemberben. (A háttérmunka persze már hónapokkal korábban.) Szivárogtatásokkal és találgatásokkal a közösségi médiában, melynek lévén, hogy az esemény USA-ban van a Twitter a legnépszerűbb platformja. A kommunikációs gépezet aztán a sajtónak szóló embargós pre-briefing eseményekkel és teaserekkel indul be. Majd jönnek a közvetlen esemény előtti és nulladik napi bejelentések (igen, itt is van nulladik nap). A kommunikációt termékbemutatók, a klasszik sajtóanyagok, a színpadi beszélgetések, valamint prezik alapozzák meg.

A legnagyobb hype-hoz azonban már nem elég az újdonság. Meglepő kell legyen, váratlan, látványos, futurisztikus. Hiszen milyen unalmas már, ha egy fényképezőgép-gyártó fényképezőgépeket készít?! Inkább egy jövőbeli városkoncepció a Toyotától, egy légitaxi a Hyundai és az Uber együttműködésében vagy egy elektromos autó a Sonytól. A korszakalkotó, jövőt formáló ötletek mellett persze nem árt, ha hallunk a gyakorlatban használható eszközökről is – amelyeknek nem merül le az akkumulátora egy nap alatt vagy már 5G képes technológiával rendelkeznek.

A sajtónak hatalmas szerepe van ebben a gépezetben. Tekintve, hogy a CES nem merül ki az elforgatható televízió, háztartási robot és hajlítható laptop háromszögében – hanem szépségipari, jól-létet támogató, babatechnológiai és a házikedvencek számára készült termékeket egyaránt bemutatnak – az esemény nem csupán a technológiai, hanem a gazdasági, pénzügyi, autóipari médiumok sőt, még az életmód magazinok és bulvár számára is érdekes.

A kiállításon is ugyanazon, az újságírókat csalogató hívószavak kaptak központi szerepet a gyártók kommunikációjában, mint B2B területen. AI, 8K, gaming, blockchain, adatalapú kommunikáció és IoT. A VR innen kívülről nézve az eddigieknél kisebb hangsúllyal volt jelen, és a kiállításon bemutatott, az eddigieknél kecsesebb, kisebb VR szemüveg is alapvetően ipari célokra szánt kísérleti darab. Lehet, hogy beválik a Gartner egyik előrejelzése miszerint az immerzív megoldások az elkövetkezendő években az ipari felhasználás, tréningek és szimuláció felé terelődnek?

A meglepő prezentációk – amikor nem azt mutatta be egy-egy vállalat, amit a közönség várt – és koncepció-videók mellett volt még olyan, néhány perces sajtótájékoztató, ahol újságíróknak számos kérdésre nem adtak választ. Hogy ez miért jó? Talán ennek hatására mindenképpen odalátogattak a vállalat standjához és további interjúkat lehetett/lehet szervezni az eseményt követően is.

Voltak, akik influencerekkel rukkoltak elő. Az, hogy Michael Phelps három másik sportolótársával együtt csatlakozik a Panasonic csapatához más vállalatok számára is jó példa lehet és employer branding szempontból sem elhanyagolható bejelentés. (Persze az is közre játsz(hat), hogy a sportolók valahogy sokkal hitelesebb influencerek.) És hogy jó döntés volt-e Ivanka Trump bevonása a kiállítás szervezőitől? Ezt nem tudom, mindenesetre elég megosztó ahhoz, hogy sokan beszéljenek róla.

Aztán vannak, akik másképp nem állnak be a konvenciók mögé. Az Apple például minden évben a kimaradással és ezzel önmagának megkülönböztetésével növeli márkaértékét. Tavaly egyetlen – igen egyetlen – óriásplakáttal trollkodott, most pedig azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy mégsem maradt ki. Részt vettek ugyanis egy adatvédelmi vezetőknek szóló kerekasztal-beszélgetésen, így kicsit hoztak is valamit, meg nem is.

És hogy mi volt az én kedvencem? Persze azoknak a márkáknak a termékei, akiknek a hazai kommunikációján dolgozunk, a Withings új órája és a már beépített intelligenciával rendelkező Dell Latitude laptop (és minden új Dell termék és koncepció). De anyaként a cukiságfaktort is kimaxolva egy golflabda nagyságú, mesefigurákat megformázó bluetooth hangszórót szerettem. A már vízálló változatban is elérhető (!) kis kütyü a zenelejátszáson túl azért érdekes, mert mobilapp és mesekönyv is tartozik hozzá, így a történet közben megszólalhat a főszereplő, bevonva a sztoriba a legfiatalabb közönséget.

A kiállítás évről évre egyre határozottabban mutat abba az irányba, hogy megkerülhetetlenül sző át mindent a technológiai az életünkben. Ez egyben azt is jelenti, hogy idővel minden vállalat technológiai vállalattá kell váljon. A tech újdonságok jönnek és mennek: az egyik legfontosabb kérdés és a gyártók közös üzenete mégis az, hogy a szabályozás valaha képes lesz-e lekövetni a fejlődést? (Ezt majd egy másik posztban kifejtjük.)

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

www.morpho.hu