Klasszikus vagy digitális PR, tartalommarketing, inbound vagy mi ez?

A PR hagyományosan a bizalomépítésről szól, ezért is szoktuk magunkat viccesen „bizalomépítő kisiparosoknak” hívni.  Ám, ahogy a világ is állandóan változik, úgy a PR szakma is folyamatosan alakul és átalakul, újabb és újabb eszközökkel, megoldásokkal tágul a PR fogalom- és feladatköre. Amit ebben a posztban szeretnék jobban körüljárni, az a tartalommarketing, az inbound marketing és a PR kapcsolata, és hogy mindez mivel jelent többet, mint a közép- vagy hosszú távú bizalom építése.

Egy mindenkiért, mindenki egyért?

Mindenekelőtt tegyük tisztába, hogy minek, mi a szerepe. Míg a PR inkább stratégiai célokat szolgál ki, bizalmat, márkát és a márka köré közösségeket épít, reputációt gondoz, a tartalommarketing rövidtávon szolgálja ki az igényeinket. A tűpontosan célzott tartalmakat valamilyen cselekvés ösztönzésére, konverzió vagy lead generálására használja, és gyorsan képes elkötelezettebbé tenni az előre definiált célcsoportokat. Nem meglepő, hogy a két terület nagyon jól kiegészíti és erősíti egymást. A tartalommarketing segítségével is következetesen építhetjük a márka iránti bizalmat, hiszen a célcsoport számára értékes tartalmak által gyorsan szakértővé, megbízható forrássá válhat.

 

Kell egy píárosnak értenie a tartalommarketinghez?

A tartalommarketinges egyik nagy előnye, hogy sokkal inkább személyre szabott tartalomban gondolkodik: perszónákban, fájópontokban, vásárlói tölcsérekben, döntési folyamatokban, tartalomfogyasztási szokásokban. Személyre szabott tartalmakkal, jókor és jó helyen átadott, precízen célzott üzenetekkel tudja könnyen, gyorsan és hatékonyan magához láncolni az olvasót. A tartalomelőállítás ma már nem történhet másképp, különben elvesznénk a rengetegben, és minimálisra csökkenne az esély, hogy valaha valaki is elolvassa az anyagainkat. A válasz tehát: igen, értenünk kell a tartalommarketinghez! Ismernünk kell a célcsoport-perszónákat, az ő egyedi érdeklődésüket, motivációikat és problémáikat, a tartalomfogyasztási szokásaikat és döntéshozási folyamataikat. Ez segít minket abban, hogy olyan tartalmakat készítsünk, amelyek mellett biztosan nem mennek el kattintás vagy olvasás nélkül, és amelyeken keresztül erősítjük a márkák iránti bizalmukat és növelhetjük a márkák iránti elköteleződésüket.

 

Mennyiségi és minőségi kritériumok egy tartalmi stratégia felépítésekor

A sajtóközlemények és közönségesemények mellett felértékelődtek a saját felületek, így a weboldalakon rendszeresen frissített blogposztok, letölthető anyagok vagy a közösségimédia tartalmak. De a minőség mellett figyelmet kell fordítani a mennyiségre. Nem dőlhetünk hátra egy elkészült tartalom után. Egy-egy témát, üzenetet számos formába ölthetünk, a legkülönbözőbb hangsúlyokkal mutálhatunk. Egy-egy téma kapcsán nem állhatunk meg egy közleménynél vagy sajtóeseménynél. Készüljön belőle videó, podcast, közösségimédia-tartalmak, blogcikkek... Minden esetben komplett tartalmi ökoszisztémákban érdemes gondolkodnunk, amit egyszerűen lekövethetünk a célok, perszónák és döntési útvonalak mentén felépített tartalomstratégia mentén.

 

Omnichannel vs multichannel

Amikor egy tartalomstratégia kialakításán dolgozunk, figyelünk a fogyasztói igényekre, a fogyasztó adott érzelmi állapotára, fájópontjaira, kérdéseire, így nem csupán az eszközök sokasága, de azok egymásra és a fogyasztóra gyakorolt azonnali hatása is befolyásolja a tervezést. Olyan tartalomstratégiákban gondolkozunk, ahol nem hagyunk ki döntési vagy érdeklődési, tájékozódási fázisokat, hanem igyekszünk mindenhol első kézből származó hasznos információval segíteni a fogyasztót a márkával kapcsolatban. Így lehet, hogy az egyik pillanatban egy blogposzt, a másik pillanatban pedig egy chatbot lesz a megoldás.

 

Na jó, de mi lesz az eredmény?

A klasszikus PR aktivitás nehezen mérhető, de a PR ilyenformán történő digitalizálása, a tartalommarketing eszközeinek felhasználása sokat segít abban, hogy a kampányainkat, a tartalmaink eredményességét pontosan lekövethessük, számszerűsíthessük. A tartalommarketingben alkalmazott üzeneteinkre érkezett reakciókból jól mérhető azok hatása a különféle perszóna-típusok esetében, így pontosan beazonosíthatóak a sales vagy marketing szempontból fontos triggerek, hívóüzenetek. A megjelenések, átlinkelések is monitorozhatók, vagyis egyszerűbb mérni a márka láthatóságát. Továbbá, a tartalommarketing eszközeivel erősíthetjük a márka hírnevét, minőségi tartalmakkal pedig a márka iparági szakértői pozícióját. Ha tudjuk, mire kíváncsi a célcsoport, az újságírókat és az influencereket is könnyebb meggyőzni tartalmaink továbbközléséről, megosztásáról. Nem utolsó sorban, egy, a célcsoport számára valóban értékes tartalom olyannyira meggyőző tud lenni, hogy azután hajlandó megadni az adatait, és ezáltal minőségi leadként tekinthetünk rá, vagyis közelebb kerül a vásárlási döntéshez.

 

Egy szó, mint száz, a tartalommarketing és a PR együttállásából egyszerre épül a márka reputációja és születhet minőségi lead. A perszóna-alapú stratégia, a döntési folyamathoz szinkronizált tartalom és a márkaépítés egymással nagyon jól rezonál, és végül integrált használatuk garantált üzleti eredményekhez vezet. Legyen szó akár márkaismertség növeléséről, szakértői pozicionálásról, vagy lead generálásról, ez a kombó biztosan segít mind a rövid távú, mind pedig a hosszú távú célok elérésében.

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

Kérdésed van a témával kapcsolatban? Keress minket bátran!