Változás.Alkalmazkodás.Empátia.

Az egyetlen állandó a változás maga. Egészen különböző apropóból vetítettük ki ezt a Hérakleitosztól származó idézetet idén már többször is az ügyfeleinknek a megbeszéléseinken. Több ezer éves gondolat, mégsem lehetne ennél aktuálisabb.

Állandó változásban van a világunk, és ez a tény az elmúlt két-három évben masszívan mindenkit fejbevágott. Lecsengeni hisszük az egyik pandémiát, de az visszaerősödik, és megérkezik egy vírus. Európa szélén háború dúl. A bejáratott gazdasági rendszerek megborultak, az ellátási láncok akadoznak és folyamatos újratervezést igényelnek. Az infláció az egekben, minden drágul. A klímaváltozás egyre több szélsőséget produkál. Az emberek bizonytalanok, szeretnének visszatérni a régi kerékvágásba. Hiú ábránd. A világ változik.

 

Egy ügyfelünkkel beszélgetve nemrég azt fogalmaztuk meg, hogy ma már nem kríziseket kell kezelnünk, hanem változásokat. Nem kríziskommunikációs stratégiákat és forgatókönyveket kell alkotnunk, hanem változáskezelési útmutatót. Olyan gyors, hirtelen és váratlan változásoknak vagyunk szemtanúi, és olyan fokú alkalmazkodó képességet kell mutatnunk, amire eddig talán nem volt példa. A változásra adott reakcióink, az ellenálló képességünk fejlesztése fontosabb, mint valaha – a vállalatok szintjén is.

 

A 2022-es kommunikációs trend előrejelzésekre visszatekintve az év eddig igazolta mindazt, amit vártunk – még úgy is, hogy 2022 új, szintén nem várt kihívásokat is állított elénk.

 

Az empátia fontosabb, mint valaha.

 

Külső és belső kommunikációban is. Az emberek – akár munkavállalók, akár fogyasztók - a Maslow-piramis alján vannak. Megváltoztak a prioritásaik, felértékelődött az egészség, a fizikai és mentális jóllét fontossága, a munkán kívül töltött idő minősége. A fogyasztók a mindennapos szükségleteik kielégítése miatt aggódnak, a munkavállalóknak nem elsődleges prioritás az önmegvalósítás vagy a karrier. A biztonságot keresik, a támogatást és azokat az értékeket, amikkel maguk is azonosulni tudnak. A kommunikációnak ezért empátiát kell mutatnia: együttérzést, törődést, figyelmet, és a biztonságérzetet kell támogatnia. De nem szólhat csak a Maslow-piramis aljáról: az alapok támogatásával minden szintet kell céloznia.

 

Persze nem elég beszélni róla. A kommunikáció ezen a szinten akkor működik jól, ha a célcsoport nem csak hallja, tapasztalja is az empátiát: a kommunikáció kíséri a törődő, empatikus, biztonságérzetet segítő aktivitásokat.

 

Valahova tartozni ma is igényünk.

 

Valaha a törzshöz, klánhoz, családhoz tartozáson az életben maradásunk múlott. A vadászó-gyűjtögető őseink kora óta az agyunk ahhoz adaptálódott, hogy keresse a kapcsolódást azokkal, akik hasonló célokért küzdenek, hasonló értékeket vallanak, hasonló igényekkel bírnak vagy épp hasonló nehézségekkel küzdenek. A home office, a hibrid munkavégzés még láthatóbbá tette, mennyire igényünk van ma is arra, hogy valahova tartozzunk. A lokális, közösségeket – legyenek azok az egy munkahelyen dolgozók vagy egymás földrajzi közösségében élők – célzó vállalati kommunikáció szerepe felértékelődött az elmúlt években. Miért? Mert a bizonytalan és változó körülmények között az ember ösztönösen a következetességet és ismerős dolgokat keresi, ezt pedig saját közösségeiben találja meg legkönnyebben.

 

A kommunikáció digitális és sokcsatornás.

 

A pandémia alatt online éltük életünk nagyobb részét. Megtapasztaltuk persze ennek számos hátrányát, de olyan kényelmét is, amit nem akarunk már elengedni. Online kommunikálunk, online keresünk, online vásárolunk. Erre válaszul a digitális piac minden szereplője gőzerőkkel fejleszt, újít, adaptál, hiszen minden eddiginél gazdagabban van jelen a célcsoport az online térben. Az online térhódítása hosszú évek óta trend, de ma minden eddiginél látványosabb. Egyszerűen ott kell lenni.

 

Ráadásul minél több csatornán kell ott lenni, mert a célcsoportunkat ott tudjuk elérni, ahol maga is jelen van. Okostelefont használnak, íméleznek, legalább 3-4 social media accountjuk van, keresőben böngésznek, hírleveleket olvasnak, a márkák oldalán keresgélnek, sms-ben vagy Viber üzeneten várják az információt. Persze nem mindenki, ezért a hagyományos elektronikus csatornákat és a printet sem mellőzhetjük. Mert a célcsoport az ő igényeinek, elvárásainak megfelelően, saját kényelme szerint akar kapcsolódni a márkával. Ezért a vállalatoknak meg kell adni nekik a lehetőséget, hogy ott és úgy kapcsolódjanak, ahogy szeretnének.

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

www.morpho.hu