A szilicium-völgyi irodáktól a Morpho falain lévő alkotásokig – A vállalati gyűjtemények kommunikációs szerepe

A második világháború alatt a brit parlament – a hadi költségek miatt – állítólag meg akarta szüntetni a művészet támogatását. A legenda szerint Churchill így válaszolt: „De akkor miért harcolunk?”

Hogy valóban mondott-e ilyet Churchill, máig sem bizonyított, de tény, hogy a kultúratámogatás kérdésköre időről időre felbukkan a társadalom minden szintjén: a nagypolitikától, a vállalati szférán át, a magánemberek társadalmi felelősségvállalásáig.

Többféle oka lehet annak, ha egy vállalat úgy dönt, hogy bármilyen szinten is, de részt vesz a művészet támogatásában. De egyvalami biztos: hozzájárul a vállalat pozitív megítéléséhez.

A művészet lehetővé teszi számunkra, hogy különböző nézőpontokból lássuk a világot, empatikusabbá válunk, illetve kreatívan ösztönöz, ami jobbá, termelékenyebbé és vállalkozóbbá tesz minket. Ezért működik olyan jól együtt az üzlet és a művészet. Ráadásul már évszázadok óta, hiszen az első gyűjteményt a sienai Monte dei Paschi bank alapította 1472-ben. A művészet támogatásának azonban ma is van létjogosultsága. A Google-nak szinte küldetése, hogy olyan lenyűgöző munkakörnyezetet és élményeket hozzon létre, amelyek segítenek az alkalmazottaknak a legjobb teljesítményt nyújtani. A művészet munkahelyi jelenléte hívogatóbb, ösztönzőbb környezetet teremthet nemcsak az alkalmazottak, hanem az ügyfelek, partnerek számára is. A szilícium-völgyi irodák rajonganak az utcai művészekért, velük keltik életre a játszótér stílusú központjaikat, amely együttműködésekből sokszor önálló művészeti projekt is születik. Egy utcai művésznek még 200 millió dolláros szerencséje is volt, miután készpénzes fizetés helyett elfogadta az akkor még ismeretlen Facebook részvényeit. Szinte nincs olyan szilícium-völgyi központ, amelynek ne lenne olyan művészeti gyűjteménye, amely túlmutat a vezérigazgatók által kiválasztott vállalati gyűjteményeken. Ezek a cégek nem pénzügyi befektetésnek tekintik a gyűjteményeket, hanem inkább a munkaerő jólétébe, hozzáállásába való invesztálásnak. Eredeti műalkotásokat rendelnek, amelyek egyéni személyiségükhöz kapcsolódnak.

A művészeti gyűjtemények további szempontok miatt is előnyösek lehetnek a vállalkozások számára:  

- Az, hogy egy szervezet mit és hogyan kommunikál magáról, rendkívül sok összetevőből állhat. A triviális, látható kommunikáció mögött, finomabb dolgok is meghúzódnak, ami hozzátesz egy vállalat megítéléséhez, a munkáltatói márkához. Ilyen lehet akár a vállalat művészethez, kultúrához való viszonya is.

- A művészeti portfólió a legjobb tehetségek vonzásának és megtartásának egyik módja is lehet azáltal, hogy bemutatja a vállalat kreativitását és az innováció iránti elkötelezettségét. Az alkalmazottak nagyobb valószínűséggel elkötelezettek és produktívak, ha inspirálva érzik magukat és kapcsolódnak a munkahelyükhöz.

- A gyűjtemények inspirációs forrásként szolgálhatnak, segítve az alkalmazottakat abban, hogy kreatívabban gondolkodjanak és új megoldásokat találjanak egy-egy problémára.  Ezenkívül tanulmányok kimutatták, hogy a művészettel való kapcsolat növelheti a termelékenységet és a koncentrálást, megváltoztathatja azt, ahogyan a világot látjuk. Még a mentális fáradtságot is enyhítheti és segíthet a depresszióhoz hasonló betegségekből való felépülést.

- A műgyűjtés a társadalmi felelősségvállalás egyik formájának tekinthető, mivel támogatja a művészeket és a művészeti közösséget.  A műgyűjtéssel foglalkozó vállalatok portfóliójukat jótékonysági ügyek támogatására is felhasználhatják.

A világ legnagyobb, legkiemelkedőbb gyűjteményeivel rendelkező vállalatok (csak néhányat megemlítve): JPMorgan Chase & Co., UBS Financial Services, Deutsche Bank, AXA, Daimler.

De léteznek figyelemre méltó portfóliók Magyarországon is: többek között az OTB Bank, MOL Group, Magyar Telekom, Richter Gedeon Nyrt. gyűjteménye. Illetve említsük meg a hazai pályán az egyik ügyfelünket, a Budai Egészségközpontot is, akik kitűnő ízléssel válogatnak tereikbe illő alkotásokat.

Valamint, ha már hazai pálya, ejtsünk néhány szót saját irodánkról is, ahol ösztönösen bont szárnyat időről időre a kreativitás. Több saját alkotás is kikerült már a kollégák kezei alól. Volt, hogy évfordulós ajándékként, volt, hogy egy kreatív csapatépítő során született egy-egy festmény, amelyek üde színfoltjai az irodánk falainak. Tudatosabb megnyilvánulása az alkotásnak, amikor cégünk üzenetei kerülnek fel a falakra a grafikai csapat gyönyörű kivitelezésében. Illetve előfordult olyan szerencsés helyzet is a múltban, amikor egy művészt tudhattunk ügyfeleink között. Ekkor nem csupán az elvárt kommunikációs szolgáltatásokat nyújtottuk, hanem mini galériaként is funkcionált az irodánk.

Összességében, lehet, hogy sokszor nem is vagyunk tudatában a művészet üzleti életben gyakorolt hatásának, de mindig ott van, visszafordíthatatlanul asszimilálva.

Ahogy Andy Warhol mondta: "A pénzkeresés művészet, a munka művészet, a jó üzlet pedig a legjobb művészet."

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

Kérdésed van a témával kapcsolatban? Keress minket bátran!