Túl a pendrive-on és a noteszen
„És mit kapjanak az újságírók?” – tapasztalatból tudom, hogy olykor az utolsók között hangzik el ez a kérdés egy sajtóesemény előkészületei kapcsán. Pedig egy kis kreativitással és odafigyeléssel olyan emléket vihetnének haza, ami miatt legközelebb is szívesen csatlakoznak hozzánk. De mi is a sajtóajándék funkciója - és mi nem az?
Kezdjük talán az utóbbival: a sajtóajándék nem reklámfelület! A „minél nagyobb logó, annál jobb” elvét előszeretettel alkalmazza a legtöbb márka szóróajándékok esetében. Ugyanakkor ez az, amivel a legtöbb újságírót (is) ki lehet kergetni a világból. PR szempontból az ideális logó méret az, amihez már elő kell venni a szemüveget. Na jó, nyilván nem, de a szolid embléma általában egész mást jelent az ügyfél, mint az ügynökség értelmezésében.
A sajtóajándék nem mézesmadzag – talán megdöbbentő, de egyes cégek és szervezetek még ma is azzal próbálják „felturbózni” a sajtóeseményen résztvevők létszámát, hogy már a meghívóban feltüntetnek egy több tízezer forint értékű ajándékot (a terméktől a koncertjegyen át egészen a wellness hétvégéig). Ez az eljárás nemcsak compliance szempontból aggályos, de közvetetten azt is üzeni a meghívottnak, hogy ez lesz az egyetlen értékes dolog, amit várhat az eseménytől. Ha nincs valóban releváns mondanivalónk, az eseményre szánt büdzsét fordítsuk inkább szponzorált cikkekre.
Jó-jó, de akkor mi az?
A sajtóajándék fontos eszköz üzeneteink átadására – optimális esetben a sajtóesemény szervezésének első lépése a koncepció, melyben minden javasolt eszköz – így a sajtóajándék is – az adott márka vagy szervezet üzeneteit hivatott hitelesen közvetíteni. Nyilván egy századik pendrive-nak is jut hely a fiókban (a sajtóanyagot úgyis e-mailben várják), ahogy a notesznek vagy menedzsernaptárnak is örülnek majd a szerkesztőségi titkárságon. És mea culpa, saját tapasztalat, hogy egy üveg bor vagy kézműves bonbon is jó vészmegoldás lehet, ha másra már nem jut idő. Viszont, ha engedi a timing, és a megbízónk is nyitott rá, akkor igenis el kell szakadni a megszokott kliséktől!
Mondok egy példát.
Egyik ügyfelünkkel, a Vaterával és az eNET-tel közösen kutatást készítettünk arról, hogy egy átlagos hazai háztartásban hány olyan tárgy lapul a pincében vagy a szekrény mélyén, melyek eladásával akár komoly összegekre is szert lehetne tenni. A főbb adatokat sajtóesemény keretében ismertettük, és néhány konkrét terméket is mutattunk az online piactéren, melyek pár éve még néhány száz forintot értek csak, ma azonban már több tízezerért találnak gazdára. Ennek apropóján az újságírókat limitált kiadású pénzérmékkel ajándékoztuk meg, jelezve, hogy 5-10 év múlva akár a mostani értékük többszöröséért is eladhatják majd a Vaterán. Az ötlet sikerét jól mutatta, hogy többen percekig vizsgálgatták a 4-5 féle érmét, hogy kiválaszthassák közülük azt, ami várhatóan a legtöbbet fogja érni. A sajtóajándékon természetesen nem szerepelt a márka logója, mégis biztosak vagyunk benne, hogy minden vendég emlékezni fog az esemény legfontosabb üzeneteire.
A fenti megoldás természetesen nem működött volna más téma vagy más ügyfél esetén. Az ajándékot minden esetben az ügyfélre, az esemény témájára és annak üzeneteire kell szabni. De a lényeg, hogy a sajtóajándékra is kreatív kihívásként tekintsünk, amivel nem csak a márkára emlékeztetjük az újságírókat, de akár egy sztorit is elmesélhetünk számukra.
Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!
LinkedIn / Facebook / Instagram
Kérdésed van a témával kapcsolatban? Keress minket bátran!