Kényszer vagy a siker titka? Rákapcsolt a digitális transzformáció a kkv-knál is

Számos elemzés, cikk, meetup szólt az elmúlt időszakban arról, hogy a digitális technológiák hogyan alakítják át az életünket: ahogy dolgozunk, tanulunk, egymással kommunikálunk – és hogy mi akadályozza mindezt. Az egész világot felforgató járványhelyzet szinte percek alatt törte át a legnagyobb gátakat (infrastrukturális elégtelenséget, tudáshiányt és az abból eredő bizalmatlanságot) és nyitott utat az új technológiák előtt.

Életünk minden területén egyszerre kezdtünk digitalizálódni: home office, távoktatás, szórakozás, online térbe tevődött kapcsolatok. Különösen igaz ez az üzleti életre, ahol bizonyos esetekben szinte elkerülhetetlennek hittük a személyes érintkezést, most mégis azt látjuk, hogy a virtuális folyamatok alternatív utat mutathatnak.

Az egyre inkább középpontba kerülő ügyfélelvárások teljesítése (online szolgáltatások, azonnali kiszolgálás, egyedi igények, elektronikus számlázás), az ügyfélélmény javítása és a biztonságos és optimális adatkezelés érdekében globálisan egyre több vállalat döntött az előző években a digitalizáció mellett. A technológia által diktált versenyben - jelentősebb forrásaiknak köszönhetően - a nagyvállalatok egyértelműen elöl járnak. Blockchain, edge, 5G és felhő - már nem a jövő, hanem a most megoldásai a világvállalatok számára.

A jelenlegi helyzet kétségtelenül a kkv-kat állította a legnagyobb kihívás elé. A vállalkozások minden eddiginél nagyobb lépésre kényszerültek, eddig elképzelhetetlennek tartott idő alatt kellett pótolniuk a sok esetben többéves lemaradást. Le kellett cserélniük az elavult digitális infrastruktúrát és megszerezni az ehhez szükséges szaktudást, akár külső forrásból is. Magyarországon, ahol a vállalatok több mint 99%-a tartozik ebbe a kategóriába, – ha lehet – még markánsabban érvényesülnek ezek a trendek. Kutatások szerint a magyar kkv-k mintegy háromnegyede nem költött az IT infrastruktúra fejlesztésére az elmúlt két évben (és ha igen, az inkább laptopok és mobil telefonok beszerzésében merült ki), minimális online jelenléttel rendelkeztek, és a cégek alig felének volt weboldala vagy céges e-mail címe, de hasonlóan kevesen tartották fontosnak az adatvédelem szempontjából is megfelelő szoftverek alkalmazását.

Mégis a válság legnagyobb hozadéka nem is a technológiára történő átállás, hanem az ezzel járó attitűdváltás: az eddig halogatott beruházások és megoldások most megvalósulnak. Visszaút nincs, a kérdés inkább az, hogy vajon mit lesznek képesek a vállalatok hosszú távon is kamatoztatni ebből. Bele tudnak-e kapaszkodni a most szerzett digitális képességekbe és új, digitális jövőt építeni magunknak? Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) szerint most érkezett el az ideje annak, hogy a vállalkozások megvizsgálják saját belső folyamataikat. Mi az, amit a digitalizáció hatékonyabbá tett, és mi az, ami feleslegessé vált? Mit jelent például a felhő alapú informatikai rendszerek vagy a videókonferencia alkalmazások bevezetése a távmunka kapcsán? Emellett a cégeknek a jövőben még nagyobb figyelmet kell fordítaniuk munkatársaik technológiai tudásának fejlesztésére, ha meg akarják őrizni a most szerzett „kényszerű” versenyelőnyt. A külső környezethez való gyors alkalmazkodás és a nyitottság megőrzése mindennél fontosabbak lesznek az üzleti siker elérésében*.

 

*Ez utóbbi gondolat a következő IVSZ tanulmányban is megjelenik.

https://ivsz.hu/hirek/igy-latjuk-mi-covid19-elfelhosodik-a-piac/

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

www.morpho.hu