Mi leszel, ha péeres vagy?

Egyik kedvenc buzzwordöm a diszruptivitás: a mindent felforgató technológia. A másik a reziliencia, vagyis a „megbírkózás képessége”: tudunk-e gyorsan és rugalmasan alkalmazkodni a folyamatosan változó, átalakuló piachoz, képesek vagyunk-e az innovációt a magunk javára fordítani, hogyan élünk az  új lehetőségekkel, hogyan használjuk az újonnan megjelenő eszközöket.

A szakmánkat is felforgatta a világban zajló változás és a mindent körülvevő bizonytalanság. Sokkal rugalmasabb hozzáállásra, állandó fejlődésre és lényeglátásra van szükség a versenyképesség fenntartásához. Az alábbi három dolog segíthet az alkalmazkodásban.

Mit vár el ma a piac a PR-től és a PR-estől?

1. Mindig akard a jobbat

Aki mindig mindennel elégedett, az nem akar és nem tud fejlődni. Kell az a kis belső feszültség, az az izgágaság vagy nyughatatlanság, ami folyton fejlődésre, tanulásra késztet. Mi a Morphóban állandóan keressük az újdonságokat. De nem elég a legújabb technológiákat ismerni, azokat használni és érteni kell. A diszruptivitás, a digitalizáció, a perszonalizáció, az adatalapú kommunikáció, a mérhetőség a PR-től is elvárt. Mi nap, mint nap tanulunk: másoktól is, egymástól is és magunktól is. Hajt a kíváncsiság, mindig mindent meg akarunk ismerni és érteni. Nem is tudom, mi lenne, ha ez nem lenne része a működésünknek.

2. Mindenhez is értened kell

Nálunk a reziliencia, a „megbírkózás képessége” szervezeti átalakulásokban, a folyamatok optimalizálásában és nem utolsó sorban a kompetenciafejlesztésben mutatkozik meg. Egy PR ügynökség ma már integrált kommunikációs ügynökség és egy kicsit üzleti tanácsadó is. Egy péeres pedig már nem csak a klasszikus értelemben vett PR feladatokhoz ért, de érti a marketinget, a reklámipart, egyszerre közösségimédia-szakértő, tartalommarketinges és trendkutató. A péeresek tartalomkészítők, akik egyszerre bloggerek, vloggerek, tiktokkerek, újságírók, PR-esek, szövegírók, webszerkesztők, iparági szakértők, tartalomkurátorok, ügyfélszolgálatosok, de emellett még online marketingesek, digitális tartalomkészítők, SEO vagy VSO szakemberek is. A péeresek stratégák is egyben, hiszen érteniük kell a teljes ökoszisztémát, az ügyfeleket, az iparágakat, az üzleti környezetet, a versenytársakat, ismerniük kell a trendeket, vizionáriusokként tudniuk kell, mi az, ami hosszú távon képes építeni egy márkát, és elkötelezni a fogyasztót. És persze sales-esek, mert tudják, mit kinek hogyan „adhatnak el”, mire fog ráharapni egy szerkesztő, mitől lesz olvasott a cikk, mitől lesz szerethető a márka, miért bíznak meg a szakértőben. A pszichológiához is konyítunk egy picit, mert ugyan ügyfelekkel, partnerekkel vagyunk üzleti kapcsolatban, de mindannyian emberek vagyunk, és igen, vannak rosszabb napok is, vannak nehezebb személyiségek, és vannak baráti csevejek is, ahol egyszerre állunk helyt baráti és szakmai tanácsadóként.

3. Építs bizalmat

Sose felejtsük el szakmánk alapértékeit, hogy a PR és a kommunikáció legfontosabb szerepe a bizalomépítés. Mindegy, hogy üzleti vagy személyes kíváncsiság vezérli a döntéshozót – a vásárlót, az ügyfelet, a partnert -, megkérdezi mások véleményét, akik olyanok, mint ő, akik azt gondolják, amit ő, akik értik a problémáit, ismerik a motivációit. Maga választja az „influencereit”. És mivel mindannyian valahol kicsit véleményt formálunk, „médiaként” mind befolyással lehetünk a bizalomra. Arra a bizalomépítményre, ami talán egy jengához hasonlít a legjobban: egyetlen meggondolatlan, rossz mozdulattal lerombolhatjuk, és sajnos csak lassan, megfontoltan építhetjük újra. Ha az egyik torony leomlott, inkább keresek egy másikat. Úgy cserélgethetjük a márkákat, az ügynökségeket, a munkahelyeket, a véleményvezéreinket, mint az alsógatyánkat.

Az innovációnak, a közösségi médiának, a hírek fénysebességű terjedésének, az álhíreknek, a nyílt véleményformálásnak, a véleményvezéreknek köszönhetően a reputáció- és a krízismenedzsment dominálja ma az iparágunkat, fókuszban a digitális- és a közösségi médiával. Érezhetően dolgunk van a bizalomépítéssel. Feladatunk, hogy igaz történetekkel, felelős hozzáállással, a vélemények tisztességes formálásával szilárd bizalmat építsünk. Feladatunk, hogy a jó márkák erősek maradjanak, a hírek valódiak legyenek és a PR – mint bizalomépítő-ipar - szerepe is egyértelmű legyen a vállalatok számára.

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

Kérdésed van a témával kapcsolatban? Keress minket bátran!