Válságkommunikáció a VUCA-világban

A VUCA betűszó jelentése folyton változó (volatile), bizonytalan (uncertain), összetett (complex) és többféleképpen értelmezhető (ambiguous). Ez a leírás szinte mindent elmond arról a kihívásokkal teli környezetről, amelyben ma a vállalatvezetők elemeznek, terveznek, döntéseket hoznak és persze végrehajtják a csapatukkal mindazt, amit elhatároztak.

Ebben a világban a nagyon precíz, pontos tervezés helyét részben átveszi a sokkal markánsabb hosszú távú jövőkép, amely egyfajta világítótoronyként utat mutat a vállalat számára és minden döntésében, választásában támpontot ad. A folyamatosan változó környezet ugyanis sokkal nagyobb rugalmasságot, gyorsabb alkalmazkodó képességet, agilitást igényel a szervezetek részéről. A vállalatoknak ma sokkal gyakrabban kell áttervezni a tevékenységüket, felismerni a káosz egyes jellemzőit és ezekre a lehető leggyorsabban reagálni.

Mit tehetnek a cégvezetők, hogy ebben a bizonytalan környezetben kommunikációs szempontból is jól kezeljenek egy esetleges válsághelyzetet?

Világítótorony a válságkommunikációban

Általános vélekedés a kommunikációs szakmában, hogy egy cég vezetősége általában a kialakulás időpontjában, vagy csak jóval később ismeri fel, hogy válság van. Korábban azt gondoltuk, hogy ennek egyik oka, hogy ritkán futnak bele a vállalatok igazi válsághelyzetekbe.  Most azt látjuk, hogy a VUCA-világában mindez sokkal sűrűbben előfordulhat bármely vállalatnál. A mi meglátásunk az, hogy a klasszikus válságkommunikációs kézikönyv, a modellezés és az azonnali kockázatelemzés, mint kötelező házifeladatok mellett a vállalat hosszú távú céljait megfogalmazó üzenetrendszerrel lehet hatékonyan felkészülni. Csak ennek megléte esetén tud gyors és eredményes lenni a válságkommunikáció, mert ez az, amihez szerintünk mindig lehet és kell is a válságkommunikációs üzenetekkel kapcsolódni. A válságkommunikációs helyzetekben ezek együttesen alkotják a vezetés számára a világítótornyot.

Ha tetszett a bejegyzés, gyere vissza máskor is vagy kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn / Facebook / Instagram

Kérdésed van a témával kapcsolatban? Keress minket bátran!